“El Concurso de Cante Jondo se gesta en un ambiente netamente artístico, con notables antecedentes en la pintura, el dibujo, el grabado, la fotografía, el cine, la literatura, la música y la danza.
Significó un antes y un después en la consideración y dignificación del flamenco.
Se concibió como un acontecimiento de arte total donde los espectadores participaban con una indumentaria especial, la luz, los colores, el decorado del acontecimiento, la participación de los escaparates de las tiendas, la presentación de los actos, y los olores con juncias y mastranzo alfombrando el suelo. Sin olvidar el proyecto pedagógico de creación de una escuela de Cante Jondo.
The Cante Jondo Contest takes place in a purely artistic environment, with notable backgrounds in painting, drawing, engraving, photography, cinema, literature, music and dance. I mean a before and after in the consideration and dignity of flamenco. It was conceived as a total art event where the spectators participated with special clothing, the light, the colors, the decoration of the event, the participation of the shop windows, the presentation of the acts, and the smells with sedges and teacher carpeting the floor. Without forgetting the pedagogical project of creating a Cante Jondo school”.
11.15h-12h. Break/Pausa
26th October / Scientific study and research in Synesthesia. / 26 de Octubre. Estudio científico e investigación en Sinestesia
12:00h– 12:45h.- Keynote/ Conferenciante principal
Synaesthesia: A Personal 20-year Scientific Perspective. - on line.
Prof. Julia Simner.School of Psychology
Pevensey Building
University of Sussex,
Brighton, BN1 9QH
12.45h-13.15h.- Discusion/debate
13:15h–13:30h.- Time for view Posters
Lunch break/ Pausa Comida
15.30h-17.30h.- Long papers/ comunicaciones largas
15.30h-15.50h.-Beyond 'One Grapheme One Color': The Color(s) of Multigraphs in Polish, Dutch, and English// Más allá de "Un grafema, un color": El(los) color(es) de los multigrafos en polaco, holandés e inglés
Katarzyna Zofia Kolodziejczyk, Romke Rouw and Nicholas Root. University of Amsterdam. Netherland.
15.55h-16.15h.- Culture-specific Psychological Research of Congenital Synaesthesia: Overall Rationale and Preliminary Results of a Survey in Nairobi, Kenya//Investigación Psicológica de la Sinestesia Congénita: Justificación general y resultados preliminares de una encuesta en Nairobi, Kenia (on line vía Zoom). Anton S. Dorso. MPSU, MSUPE, IASAS, JTTS. Russia
16.20h-16.40h.- Color my world: Identifying differences between females and males in types and clusters of synesthesia, //
Colorea mi mundo: Identificación de las diferencias entre mujeres y hombres en los tipos y grupos de sinestesia (On line vía Zoom)
Emily Pizzorusso and Sean Day. 1) Vanderbilt University, Nashville, Tennessee, USA; 2) Trident Technical College, Charleston, South Carolina, USA
16.45h-17.05h,-Test-retest consistency around the world: does synesthetic consistency differ by language?. //Consistencia del test-retest en todo el mundo: ¿difiere la consistencia sinestésica según el idioma? (On line vía Zoom)
Nicholas Root and The Cross-Language Synesthesia Consortium. Netherland
17.10h-17.30h.-The Synesthesia Tree: a New Resource for the Synesthesia Community //El árbol de la sinestesia: un nuevo recurso para la comunidad de la sinestesia
Pau Sandham, Traductora profesional.
Foro Reddit/Synesthesia. Spain
17.30h-18.00h.-Break// Pausa
And time for view Poster
18.00h-19.00h.-brief papers/comunicaciones cortas
18.00h-18.20h.- "Konzeptthesia" .-is a short documentary film by Pascal Acker and Alexandra Kirschner with experimental scenes in which Danko Nikolić is interviewed about the origin and development of synaesthesia// Es un cortometraje documental de Pascal Acker y Alexandra Kirschner con escenas experimentales en las que se entrevista a Danko Nikolić sobre el origen y desarrollo de la sinestesia
Alexandra Kirschner . Aurelius Sängerknaben Calw Germany
Pascal Acker. Endress+Hauser Liquid Analysis Germany
18.25h-18.50h.-A cross-sensory Map. Analysis between Visual and Auditory Correspondences in Audiovisual Sonification//Un mapa intersensorial. Análisis entre las correspondencias visuales y auditivas en la sonificación audiovisual
Valentina Caiola, Politecnico di Milano Italia. Sara Lenzi Northeastern, University Boston, MA. Dina Riccò, Politecnico di Milano Italia
19.00h-19.15h.- On Synesthesia and Tonggan: A Chinese Proposal to the World//
Sobre la sinestesia y el tonggan: una propuesta china para el mundo
Linfeng Shen. China Academy of Art. PR China
19.15h-19.30h.-Strategies for promoting awareness of synesthesia in Africa.//Estrategias de promoción del conocimiento de la sinestesia en Africa.
Abiola Agunsanwo, SSOA Founder and President. Africa.
27 octubre 2022 – 27 ocober 2022 Literatura, Arte, Música, Arte Digital//Literature, Arts, Music, Digital Art.
9.30h-10.00h.- Registration/Registro
10:00h–10:45h.- Keynote Speaker
La palabra pintada/ The painted word
Guillermo Busutil.- Escritor y crítico de arte. Premio Nacional de periodismo cultural.
España
10.45h-11.45h.-Long Papers// Comunicaciones largas
10.45h-11.10h.-Synaesthesia and Sensory Accessibility. Vicarious analog and digital technologies for accessibility to visual art// Sinestesia y accesibilidad sensorial. Tecnologías analógicas y digitales vicarias para la accesibilidad al arte visual. (On line via Zoom). Dina Riccò (Department of Design, Politecnico di Milano, Italy)
11.10h-11.30h.-Escucha sinestésica de una muestra ecléctica de conciertos para guitarra y orquesta; un resultado sinestésico digital// Synaesthetic listening of an eclectic sample of concertos for guitar and orchestra; a digital synaesthetic result.
Clara Isabel Soto Rodríguez, Universidad de Guanajuato México
11.30h-12.00h.- Break/Pausa
12.00h-13.00h.- Long Papers/comunicaciones largas
12.00h-12.25h.-Synesthete jazz, rock and pop musicians: How do they use synesthesia to create music? / Músicos sinestésicos de jazz, rock y pop: ¿Cómo utilizan la sinestesia para crear música? (on line via zoom)
Sean Day and, Department of Behavioral and Social Sciences, Trident Technical College Charleston, South Carolina, USA
Jörg Jewanski , Institute of Musicology, University of Vienna, Austria
12.25h-12.50h.-Scope and limits of synaesthetic arts. // Alcance y límites de las artes sinestésicas.
Michael Haverkamp, Independent Scientist
Germany
13.00h-13.30.-Discussion
Lunch Break/Pausa Comida
15.30h-17.30h.- Long Papers/Comunicaciones Largas
15.30h-15:50h.-Walking Down The Street: The Sequel// Caminando por la calle: La Secuela
Jasmin Rani Sinha, Synaesthesia Translator, Belgium
15:50h-16.10h.-Was Mikalojus Konstantinas Čiurlionis a Synesthete?// ¿Fue Mikalojus Konstantinas Čiurlionis un sinestésico?
Greta Berman. The Juilliard School. USA
16:10h-16:30h.-Multimodal and Psuedo-Synaesthetic Systems in Visual Music Composition: Applying Color Harmony to the Musical Process//
Sistemas multimodales y psicoestéticos en la composición de música visual: Aplicación de la armonía del color al proceso musical
Umut Eldem , Royal Conservatoire Antwerp Belgium
16:30h-17.00h.-The Body Curios: can 3D printed haptic objects foster empathy in a gallery audience?//The Body Curios: ¿pueden los objetos hápticos impresos en 3D fomentar la empatía en el público de una galería?
CC Hart, International Association of Synaesthetes, Artists, and Scientists USA
17.00h-17.30h.- Break/Pausa
17.30h-18.30h.- Brief Papers/Comunicaciones cortas
17.30h-17.40h.-A Study on the Relevance of Auditory-Visual Synaesthesia to the Aesthetic Process of Art- //Un estudio sobre la relevancia de la sinestesia auditiva-visual en el proceso estético del arte(On line vía Zoom) Tian Chi Luan1, Bei Song2 Harbin Conservatory of Music PR China
17.40h-17.55h.-Synaesthesia Design Panel, Fishbone Diagram Applications in Design and Art//Panel de diseño de sinestesia, aplicaciones del diagrama de espina de pescado en el diseño y el arte
Ninghui Xiong, Painting Music Art Synaesthesia Studio P.R.China.
18.00h-18.15h.-Bringing Synaesthesia To Life: A study of synaesthesia in ancient Chinese culture// Dar vida a la sinestesia: Un estudio sobre la sinestesia en la antigua cultura china
Ninghui Xiong Fundación Internacional Artecittà China delegate PR China; James Wannerton, UK Synaesthesia Association United Kingdom.
18,15h-18.30.- Call & Response: Digital Art and Music Collaboration Through Synaesthesia//Llamada y respuesta: Colaboración entre el arte digital y la música a través de la sinestesia
Svetlana Rudenko , Technological University Dublin Ireland
Carrie Firman, Edgewood College USA.
18.30h-19.00h.- Break and time for Posters/Pausa y tiempo para Posters
19.00h-19.15h.-Music for Alice Dali Augmented Reality Experience: Multisensory Design Soundscapes for Locative Mobile Phone Gaming (via Synaesthesia)// Música para la experiencia de realidad aumentada de Alicia Dalí: Paisajes sonoros de diseño multisensorial para el juego localizado con teléfonos móviles (vía Synaesthesia)
Svetlana Rudenko,Technological University Dublin, Ireland
Mads Haahr, Trinity College Dublin, Ireland
19.15h-19.30.- Sensing Nanos with Averted Perception//Detección de Nanos con percepciones evitadas. Raewyn Turner Auckland, New Zealand; Brian Harris Auckland, New Zealand; Toni Fröhlich Basel, Switzerland,
28 Octubre 2022 – 28 October 2022
Intervenciones especiales y estudios interdisciplinates/ Special and interdisciplinaries papers
09.30h-10.00h.- Registration/ Registro
10.00h-10.45h.- Keynote Speaker
Belen Higueras Garnica. Directora creativa de Quantum Babylon;Juan Pablo Castillo Cubillo, e Chief Executive Officer. Spain
El metaverso, la última frontera de los sentidos. Plataforma Quantum Babylon
1045h-12.00h.- Long Papers/ Comunicaciones largas
10:45h- 11:10h.-. Arte y Ciencia de la Sinestesia: Semiosis de la sinestesia, síntesis de la conciencia y la realidad del mundo y su significado en la era digital/ Art and science of synaesthesia: Semiosis of synaesthesia, synthesis of consciousness and reality of the world and its meaning in digital age. Francisco Acuyo Donaire, Universidad de Granada. Grupo HUM1014, España.
11.10h-11.30h.-Making digital technology malleable for artistic exploration of the visual music expression.// Hacer que la tecnología digital sea maleable para la exploración artística de la expresión en musical visual.
Maura McDonnell,Trinity College, Dublin. Ireland
11.30h-11.50h.-Stepping beyond complementarity: the Chromossound challenge - aesthetic implications and first technical results//Más allá de la complementariedad: el reto Chromossound - implicaciones estéticas y primeros resultados técnicos. Sérgio R. Basbaum, Ítalo Santiago Vega, Victor Rosetti de Quiroz, Pontificia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Brazil
BREAK
12.00h-13.00h.- Long Papers/comunicaciones largas
12.00h-12.20h.-Revisiting the emotional brain: synesthesia and the virtual world//Revisando el cerebro emocional: la sinestesia y el mundo virtual. Helena Melero , Universidad Complutense de Madrid, España
12.20h-12.40h.-The Taste of Pumpernickel - a synaesthetic surprise// El sabor del pan de centeno: una sorpresa sinestésica
Christine Söffing & EMU-Ensemble, Center for music & art / MUZ, Ulm University, Germany
12.40h-13.00h.-The Outside Looking In, The Inside Looking Out //El exterior mirando hacia dentro, el interior mirando hacia afuera.
Carol Steen. Touro College and University System
United States
13.00h-13.15h.- Electrónica para artistas y sinestesia sonido/movimiento/color)
María José De Córdoba Serrano, Nicolás Montoro Aguilar, José Antonio Vertedor. (Presentación y propuesta participativa en plató de la Facultad de Bellas Artes)
Universidad de Granada. EspañaDISCUSSION/DEBATE
13.15h-14.00h.-DISCUSSION/DEBATE
LUNCH BREAK/PAUSA COMIDA
15.30h-17.30h.- BRIEF PAPERS/COMUNICACIONES CORTAS
15.30h-19.00h.- Fragrance Triggering Workshop Program informationm (and workshop, in Salon de Grados)//Información sobre el programa del taller de activación de fragancias ( y taller). En Salón de Grados, Facultad de Bellas Artes, UGR, Granada, Spain
15.45h-16.10h.-The Synaesthesia Room. An artistic exploration of synaesthesia to understand our senses//.La sala de sinestesia. Una exploración artística de la sinestesia para entender nuestros sentidos. Valeria Perboni, Nine Lyrae Productions ,United Kingdom . Krisztina Losonci, Nine Lyrae Productions ,United Kingdom. James Wannerton ,UK Synaesthesia Association, United Kingdom
16.15h-16.30h.-Synesthetic-Based Music Creation vs Digital Music Software
Greg Jarvis, Canadá. Canadian Synesthesia association
16.30h-16.45h.-Call & Response: Digital Art and Music Collaboration Through Synaesthesia//llamada y respuesta: Arte digital y música colaboración a través de la sinestesia.
Svetlana Rudenko- Technological University, Dublin Ireland. Carrie C Firman, Edgewood College USA
16.45h-17.00h-A Case of Olfactory Somatosensory Response. Artistic Representation about the Synaesthesia Scent of Essential Oil and Related Material: Auto-research of 67 Odors//
Li Jingyi. Universidad de Granada
17.00h-17.15h.-La escritura de un paisaje interdisciplinar para una ciudad invisible// The writing of an interdisciplinary landscape for an invisible city. Ângelo Dimitre Gomes Guedes. Centro Universitario del Distrito Federal (UDF). Brazil.
17.15h-17.30h. BREAK//PAUSA
17.30h-19.00h. BRIEF PAPERS//COMUNICACIONES CORTAS
17.30h-17.45h. Primary Exploration of Art Synesthesia Course Development and Implementation
Tongjun Ding, Congcong Li, Jing Liu, Linjuan Zhang, Xiao Hong, Xu Gao, Xi Xu, Yiting Zhang and Ninghui Xiong
17.45-18.00h. Synchrony and Synchresis (“Electro-synesthesia”)
: Zsolt Gyenes. USA
18.00h-18.15h. Timing and Motion of a Synesthetic Visualization of Max Waves’ Loom as Digitally Animated in 3 Dimensions
Ann LePore and Geri Hahn
18.15h-18.30h. My Thoughts Appeared in the Sky: A Synesthete Meets the Aurora
Carrie Firman
18.30h-18.45h. Timothy B Layden.- Presentación de la Exposición Internacional "El Reto físico en lo Digital", en Convento de Capuchinos, Alcalá la Real Jaé, España. De 29 de Octubre al 20 de noviembre de 2022.
Exhibitions
For the entire duration of the conference, October 26-28, posters, videos and works will be exhibited.
A selection of the best videos from the contest: MuVi6. International exhibition of video and moving image on synesthesia and visual music.
The videos are shown at: Faculty of Fine Arts “Alonso Cano”, University of Granada (Spain) and Convento de Capuchinos, Alcalá la Real (Jaén, Spain).
POSTERS