Alcalá la Real

 

 

VIII International Congress Synesthesia, Science & Art. 23-25 October 2025/

VIII Congreso Internacional de Sinestesia, Ciencia y Arte 23-25 Octubre 2025

 

Alcalá la Real (Jaén) y Granada. España.

Convento de Capuchinos (Paseo de los Álamos (Calle del Obispo Ceballos 1, 23680, Alcalá la Real)

(MuVi7) Facultad de Bellas Artes (Granada)

Special Edition / Twenty-Year 2005-2025

Actividades Paralelas

Certamen Internacional “MuVi7” y

Exposición de Arte y Sinestesia Antologíca

Conciertos y performances

 

Home/inicio |News|VII Congress Programme | contact/ MuVi7

Sedes: Facultad de Bellas Artes, UGR/Convento capuchinos/ Teatro/ Palacio Abacial /Fortaleza de la Mota

Registration fee/Inscripción Tasas

 

.- template abstract pdf

 

.- template abstract doc

.-Poster presentation instructions

.-Template paper pdf/Pantilla para articulo pdf.

 

.-Plantilla/Template paper doc/ PLantilla para articulo doc

Actividades Paralelas:

[:a.cinema:]Dino Vicente, Rodrigo Gontijo, Sergio Basbaum.

[:visualflux 2.0:] Live-Cinema Performance

a.cinema

Exposiciones:"Synesthesia and Visual Arts", Exposición Antológica-Exhibition 2025.

Comisariado:Timothy B Layden; María José de Córdoba, coordinadores: Federico Barquero Mesa; PPH, Christine Soffing .
En Palacio Abacial Alcalá la Real, Jaén, Spain-, 20h

Up date (may 2025) Project description and open Call (pdf)

Comisariado: Open call curated by Ninghui Xiong (FIAC Delegation, China), Caitlin Mkhasibe (IASAS, South Africa)"

Ninghui Xiong.

sites.google.com/view/syn25/muvi7

MuVi /- As in previous editions, MuVi7 International Contest will take place and be displayed in several venues. Check these links for information about Muvi5 and ADI INDEX DESIGN 2019 recognition. 
https://www.youtube.com/watch?v=HSa0SF_AydM
https://www.artecitta.es

MuVi7invites artists, musicians, designers and performers, also professors and university students, to submit proposals of videos to be part of a public exhibition, with performances and discussions.
Visual Music exhibition is part of the VIII International Congress "Synaesthesia: Science & Art", to be held from the 23th to the 25th of October 2025,  Convento de Capuchinos,  Palacio Abacial and Teatro Martínez Montañés, Alcalá la Real (Jaén, Spain)

Deadline for submissions
Latest date for submissions is 30 May 2025.

When
From the 23th to the 25th of October 2025.

---------------------------------------------

Where can I find accomodation?/¿Cómo puedo encontrar alojamiento?

En Alcalá la Real, Jaén

llave de Granada: https://web.llavedegranada.com/

Jardines de Colon:c/ miguel de cervantes 81. alcalá la real 23680 Alcalá La Real (Jaen)

Casa señorial del siglo XIX. Contacto: Magoga Piñas 699498347

Hotel Torrepalma. Contacto: María.953581800. www.hoteltorrepalma.com

Hotel Boutique Palacio de la Veracruz: C/ Veracruz nº 6. Telf: 953581178

Hotel mirador Tierra de Frontera: C/ Santo Domingo de Silos, 30. Telf: 650683560

Hospedería Zacatin. 953580568.  www.hospederiazacatin.com

Hostal Río de Oro. Contacto Loli . 680578284

Taxistas Alcalá la Real .Contacto: ANTONIO ARANDA. Telf: 0034 659555908, e-mail: arandarue@yahoo.es

Taxi 7 plazas, Granada:0034 676309601

I Congreso sinestesia y arte 2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2005

* Special Edition / Twenty-Year 2005-2025 *

 

Avance informativo

Esta VIII edición del Congreso Internacional de Sinestesia: Ciencia y Arte 2025, es una Edición Especial / Veinte Años 2005-2025 de la celebración de nuestro primer Congreso, como acto de constitución de la Fundación Internacional artecittà.

Esta edición del congreso busca definir el conocimiento disciplinar actual que relaciona la Sinestesia con las disciplinas. Por ello los Presidentes de los distintos Tracks son autores de reconocido prestigio en el tema que ya han participado en varias ediciones anteriores del congreso.

---------------

This VIII edition of the International Congress of Synaesthesia: Science and Art 2025, is an Special Edition / Twenty-Year 2005-2025 of the celebration of our first Congress, as an act of constitution of the artecittà International Foundation.
This edition of the conference seeks to define the current disciplinary knowledge that relates Synesthesia to the disciplines. Therefore Chairs of the various Tracks are well-known authors on the topic who have already participated in several previous editions of the conference.

-----------------------------------------------------------------------------------------

INFORMACIÓN SOBRE EL CONGRESO

¿QUÉ ES LA SINESTESIA?: SINESTESIA/SYNESTHESIA es el término utilizado para describir un conjunto de estados cognitivos relacionados con la unión de los sentidos. Etimológicamente hablando, “sin”: unión y” estesia”: sentidos = Unión de los sentidos. Las sinestesias son percepciones genuinas, no asociaciones de memoria visual de la niñez o un discurso metafórico. Son producidas por una hiperconectividad entre las áreas cerebrales. Neurológicamente hablando, si existen patrones de conectividad inusuales en áreas del cerebro implicadas en procesos de orden superior (procesamiento simbólico, integración multisensorial), es posible que la sinestesia y la creatividad estén directamente relacionadas. La investigación actual sobre la sinestesia demuestra que el estudio del fenómeno plantea un amplio ámbito de cuestiones interdisciplinarias de teorías científicas, de investigación y aplicación práctica. La investigación sobre la sinestesia arroja nueva luz sobre los mecanismos de las actividades cerebrales, así como sobre sus determinantes ambientales y genéticos; concretamente, cuando se buscan respuestas sobre la naturaleza del lenguaje, la imaginación, la metáfora y la creatividad. Los principios conceptuales de la educación artística y los enfoques metodológicos para desarrollar el dominio performativo se derivan en gran medida de la comprensión de los mecanismos sinestésicos y las regularidades de interconexión entre varias modalidades sensoriales. Al integrar un amplio abanico de líneas convergentes entre el conocimiento científico sistematizado y la investigación, así como las prácticas docentes y la creatividad, el fenómeno de la sinestesia encierra un inmenso potencial de intercambio recíprocamente beneficioso entre la ciencia y el arte. La Fundación Internacional Artecittà, durante los 20 años de su existencia, ha podido celebrar siete congresos internacionales sobre Sinestesia, Ciencia y Arte, más sus actividades paralelas relacionadas con la expresión plástica, creatividad, dibujo, diseño, música, literatura, comunicación, innovación,... También desarrolló cursos, talleres y seminarios en torno al estudio interdisciplinar de la misma y su aplicación, obteniendo un gran éxito en difusión y aportaciones de cada uno de los investigadores y artistas que han participado. A pesar de este intervalo difícil que hemos pasado por la pandemia, de casi dos años, seguimos en nuestra labor de promoción, difusión y aportación al estudio profundo de esta condición/fenómeno, revelada importante, en muchas áreas de conocimiento y en sus diferentes aplicaciones. Y continúa con el propósito de mostrar y reunir los avances realizados por investigadores y expertos de todo el mundo de gran prestigio.

ver también la información en: https://sites.google.com/view/syn25/home-syn25

Puedes ver los programas de contribuciones de ediciones anteriores en el enlace https://www.artecitta.es, y en este mismo sitio el programa de la última edición 2022.

 

78 propuestas recibidas .

PREPROGRAMME -Update 12/08/2025

[KS] Keynote Speaker (30 min)
[LP] Long Paper (20 m)
[BP] Brief Paper (10 m)
[Po] Poster (exhibition)
[RT] Round Table
[EXP] Exposition

23th October 2025// OPENING

09.00-10.00

[REGISTRATION]
Convento de Capuchinos. Paseo de los Álamos
(Calle del Obispo Ceballos 1, 23680, Alcalá la Real, Jaén)

 

10.00-10.30

[OPENING CEREMONY] Mesa de Honor inaugural:

 

Excmo. Alcalde de Alcalá la Real: D. Marino Aguilera Peñalver. Rector Magnífico de la Universidad de Granada: D. Pedro Mercado Presidente FIAC: D. Jesús Caidedo Bernabé
Directoras del VIII CongresoInternacional de Sinestesia, Ciencia y Arte: Dña. María José de Córdoba Serrano y Dña Dina Riccò

 

10.30-11.15

[GUEST SPEAKER / CONFERENCIA INAUGURAL]

 

Sinestesia Dulce y sabrosa
Antonio Carvajal (Universidad de Granada)

11.15-11.45

[BREAK]

23th October 2025 //Synaesthesia Neuroscience and Psychology
Chairs: Helena Melero Carrasco (Universidad Complutense Madrid); Oscar Iborra (Universidad de Granada),Noam Sagiv, Brunel University, London)

11.45-12.15

[KS] Unravelling Synaesthesia: Genetic and Environmental Contributions, Subtypes, and Links to Neurodiversity and Mental Health/Desentrañando la sinestesia: Contribuciones genéticas y ambientales, subtipos y vínculos con la neurodiversidad y la salud mental
Janina Neufeld (Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet, KIND)

12.15-12.45

[LP]The Emotional Binding Theory of Synesthesia at 12:Lessons from neuroscience.
Helena Melero (Departamento de Psicobiología y Metodología en Ciencias del Comportamiento, Universidad Complutense de Madrid, Spain)

 

 

12.45-13.15

13.15-15-30

 

[KS]Sinestesia artificial con concurrente temperatura (en no sinestetas)
Emilio Gómez Milán, Oscar Iborra (University of Granada, Spain)

[LUNCH BREAK]

15.30-15.50

[BP]Synaesthesia: From Evolutionary Adaptation to Trainable Cognitive Potential
Ke Jiang (School of Teacher Education in Lishui University, China)
ZixiuJiang(Shanghai Sivona Education Technology Co.Ltd)

 

15.50-16-10

 

16.10-16.30

[LP]The Synaesthetic Personality: Traits and Characteristics of Synaesthetes
Jasmin Rani Sinha (Synaesthesia Coaching / edition synaisthesis Belgium/Germany)

[BP] Synaesthesia and Cross Modal Correspondence. Where Synaesthetes And Non Synaesthetes Differ. Does Emotion Hold the Key?. Luke Lucas (London Metropolitan University, United Kingdom) Dr Yanbo Hu (London Metropolitan University, United Kingdom)

 

 

23th October 2025 //Synaesthesia and Arts
Chairs: Mª José de Córdoba (University of Granada), Ninghui Xiong (Delegation FIAC, China)

16.30-17.00

[KS] The fictionalisations of experience and personification of feeling; this is not a sound/Las ficcionalizaciones de la experiencia y la personificación del sentimiento; esto no es un sonido
Timothy B. Layden (Multi-disciplinary artist, PhD and art educator, London & FIAC)

 

17.15-17.30

[BP] Luces y sonoridades. Un taller para crear narrativasexpandidas
ÂngeloDimitre Gomes Guedes (Centro Universitário do Distrito Federal, UDF, Brazil) Maria José deCórdoba Serrano (Universidad de Granada &FIAC)

 

17.30-17.45

[BP] Fotografía, música y extrañamiento Photography, music and estrangement
Francisco José Sánchez Montalbán(Universidad de Granada)
Rafael PeralboCano (Universidad de Granada)

 

17.45-18.00

[BP] Painting Music: When Synaesthesia reveals the color of soundsThierry Gabrielle (Artist, France)

 

18.00-18.15

[BP] Sinestesia, Artes de Cristal (Vidrio) y Arqueología de la ÉpocaRomana
Mohamed Ahmed Radi Abouarab(University Kafrelsheik, Egipt)
Hadir Takyeldin Mahmoud Mohamed (University Kafrelsheik, Egipt)

 

18.15-18.15

[BREAK]

 

18.15-18.30

 

18.30-18.45

[BP]The Enigma of Chromossonia: Metamorphoses in the Imaginar.

Sérgio R. Basbaum (Pontificia UniversidadeCatólica, Brazil)
Marvin Oliver Schneider (Centro Universitário SENAC, Brazil)

[BP]Beyond the Senses: Exploring Synaesthesia in Artistic Creation.

Amaia Salazar Francisco de Vitoria University (UFV) Spain

 

 

23th October 2025 // Poster session

18.45-19.15

[PO]The music of the line. An artistic-synesthetic approach to translating sound through linear graphics./La música de la línea. Aproximación artístico-sinestésica a la traducción del sonido a través de la gráfica linear
Natalia Herrera-Pombero (Faculty of Fine Arts, University of Seville, Spain)

[PO]Synesthesia Through Graphic Memoir: A Poster Presentation
Ruth Glasser (University of Connecticut, Associate Professor in Residence, Emerita, United States of America)

[PO]La Sinestesia como Metodología en el aprendizaje de las Artes Plásticas/Synaesthesia as a Methodology in the Learning of Visual Arts
Carlos Jiménez Santander (UniversidadAutónoma de Madrid, Spain)

[PO]Eran sonidos para la pintura.
Víctor Silva Castejón (UniversidadCentroccidental Lisandro Alvarado, Venezuela)

 

20.00

[EXP]InauguraciónExposición Internacional Antológica Arte y Sinestesia / Opening International Art Exhibition: Synaestesia and Art + Project Swift
Palacio Abacial

24th October 2025 //Synaesthesia and Design
Chairs: Dina Riccò and Weihuan Hou (Department of Design, Politecnico di Milano, Italy)
Keynote Speaker: Michael Haverkamp (Author on cross-sensory design, Germany)

09.30-10.00

[REGISTRATION]

 

10.00-10.30

[KS]The challenge of multi-sensory and synaesthetic design
Michael Haverkamp (Specialist at Ford WerkeGmbH Köln, Germany)

 

10.30-10.50

 

 

[LP] Sound and Synaesthesia. A holistic perspective to exhibition design
Micol Riva (Politecnico di Milano, Italy)
Yi Zhang (Politecnico di Milano, Italy)
Raffaella Trocchianesi (Politecnico di Milano, Italy)

 

10.50-11.05

 

[BP] Effect of Synesthesia in Textile printing designs between client awarness and purchases
Heba Mohamed Okasha Abu ElkamalElsayegh (Faculty of Applied Arts, Benha University Country, Egypt)

 

11.05-11.25

[LP] Synaesthesia and Accessibility: Coherent Sensory Translations for Access to Arts and Design in the Museums
Dina Riccò (Politecnico di Milano, Italy)
Weihuan Hou (Politecnico di Milano, Italy)

 

11.25-12.00

 

[VIDEOS]Opening: MuVi7. Video and moving image on synesthesia and visual music
[video projection] [then in a loop for the entire duration of the conference]

 

12.00-12.15

[BREAK]

 

24th October 2025 //Synaesthesia and Music
Chair: Umut Eldem (Royal Conservatory of Antwerp, Belgium)
Keynote Speaker: Joerg Jewanski (Department of Musicology, University of Vienna)

12.15-12.45

[KS] Audiovisual synesthesia: How many types of auditory input are there?
Jörg Jewanski (Institute of Musicology, University of Vienna, Austria)

 

12.45-13.05

[LP]Musical Synesthesia: A Study of Five Musicians
Greta Berman (Professor Emerita, The Juilliard School, USA)

 

13.05-13.20

 

[BP]Exploring the Art of Musical Intellectual Synesthesia in Pedagogy and Practice
Shen Nalin (Zhejiang Conservatory of Music, China/New Zealand)

 

13.20-13.40

 

 

13.40-15.30

[BP]Exploring the impact of synaesthesia on music composition.
Eloise M. Whitehead

Solange Glasser
Gary E. McPherson
(Melbourne Conservatorium of Music, The University of Melbourne, Australia)

[LUNCH BREAK]

 

15.30-15.45

[BP]Modelling the phenomenological aspects of a music composer’s sound-colour synaesthesia in virtual reality
Solange Glasser
Ben Loveridge
Zinia Chan
(Melbourne Conservatorium of Music, University of Melbourne, Australia)

 

15.45-16.00

 

16.00-16.15

[BP]"Synaesthetic approaches in the work & music of the emu-ensemble"
Andreas Grünvogel-Hurst, Christine Söffing / EMU-Ensemble, Ulm University

[BP] From Sound to Story: Music-ColourSynaesthesia and Narrative Construction in Expert Musicians. Caroline Curwen (Durham University. United Kingdom)

24th October 2025 //Synaesthesia and Medecine
Keynote Speaker: Sean A. Day (Trident Technical College, United States)

16.15-16.45

[KS] An overview of research on language-based synaesthesia/ Panorama de la investigaciónsobre la sinestesiabasadaenellenguaje
Sean A. Day (Trident Technical College, United States)

 

16.45-17.00

 

[BP] Eficacia de lostratamientos de Psico-biorresonancia ScInte® en trastornosmentales y desequilibrios metabólicos relacionados/ScInte PsychoBioresonanceTherapy. The effecveness of S-PBT treatments in psychic disorders and related metabolic imbalances
Gloria Bova (Operadora de Medicina Integrada, Independent researcher,Milan, Italy)

 

17.00-17.15

[BP] Applying Biomimicry as an Approach to Synaesthesia to Achieve a Distinctive User Experience
Magdoline Elsayed Hassaneen (Benha University, Egypt)

 

24th October 2025 // Poster session

17.15-17.30

[Po]Are You a Polyglot? No, I Am a Synesthete
Lecture by Smadar Frisch, Host and Podcaster of Chromatic Minds – A Synesthete Podcast

 

 

[Po]Beyon the Visible: Synesthetic and Inmersive Field in the fenomenology of Contemporary Art
Xiang Cheng LU (Post-doc Tsinghua University)

 

 

 

 

17.30-18.00

 

18.00-19.30

[Po]The Spatial Identities and Synaesthetic Symbolism of the Zhigong Hall as the Feudal Imperial Examination Hall in Yunnan, China
Ling Wang (Yunnan University, P. R. China)
Wei Sun (Yunnan University, P. R. China)

 

[LP]Music and color: A book presentation
Jörg Jewanski1, Michael Haverkamp2, Saleh Siddiq1, and Christoph Reuter1
1(Institute of Musicology, University of Vienna, Austria)
2(Independent Researcher, former Cross-Sensory Harmony Specialist at Ford Werke GmbH Cologne)

[RT]Synaesthesia Insights: Joining Scientists and Artists. Discussion 1
Debate with: Anton Sidoroff-Dorso, Noam Sagiv, Sérgio Roclaw Basbaum,
and Timothy B. Layden

 

25th October 2025//Synaesthesia and Linguistic
Chair: Laura Carlucci (Department of Translation and Interpreting, University of Granada)
Keynote Speaker: Anton Sidoroff-Dorso (Psychology Department, Macquarie University, Sydney, Australia)

9.00-09.15

[REGISTRATION]

 

9.15-9.45

[KS]Synaesthesia: Language and Beyond
Notes for the Keynote Talk on a Linguistics-Informed Perspective in Synaesthesia Research
Anton Sidoroff-Dorso
(Psychology Department, Macquarie University, Sydney, Australia)

 

9.45-10.10

[LP] An Ancient Synaesthesia Legend of Chinese Calligraphy or not:a study of synaesthesia in Chinese language
Ninghui Xiong(Chinese Synaesthesia Alliance P.R. China)
Zihan Yu(Solebury School, Pennsylvania, USA)
ChenyiYu(Yang Pu Bilingual School, Shanghai, P.R. China)
DuoduoHu(Xinhua Hospital Affiliated to Shanghai Jiao Tong University School of Medicine, P.R. China)

 

10.10-10.25

[BP]Micro-phenomenological interviews to study synaesthetic phenomena and shed light on the dynamics of language
Emilie Magnat(Université Lumière Lyon 2)
Emmanuelle Prak-Derrington(ENS de Lyon, CNRS, Université Lumière Lyon 2)
Matthieu Quignard(CNRS, ENS de Lyon, Université Lumière Lyon 2)
LorraineMénière(ENS de Lyon, CNRS, Université Lumière Lyon 2)

 

10.25-10.45

[BP]The evolution of synesthetic colours in enunciation: colour stratification
Lorraine Ménière
(ENS de Lyon, CNRS, Université Lumière Lyon 2)

 

10.45-11.00

[BREAK]

 

11.00-11.20

[LP] Exploring the Linguistic Manifestations of Synaesthesia in Artwork Audio Descriptions
Silvia Dini
(University of Parma, Department of Humanities, Social Sciences and Cultural Industries, Italy)
Weihuan Hou
(Politecnico di Milano, Department of Design, Italy)

 

11.20-12.40

[LP] Audio description of the visual arts for the blind and visually impaired. Cognitive and synaesthetic bases of an intersemiotic translation/ La audiodescripción de las artesvisuales para personas con discapacidad visual. Bases cognitivas y sinestésicas de una traducción intersemiótica
Laura Carlucci
(University of Granada,Department of Translation and Interpreting, Spain)

 

12.40-13.00

[LP]On “grapheme”-color synaesthesia: is the grapheme the fundamental “unit” of synesthetic perception?
Nicholas Root University of Amsterdam Netherlands

 

13.00-15.00

[LUNCH BREAK]

 

25th October 2025//Synaesthesia and Literature
Chairs: Francisco Acuyo Donaire (Poet, writer, publisher, Granada)

15.00-15.20

[LP] Sinestesia y Metacognición
Francisco Acuyo Donaire (FIAC and UGR, Granada. España)

 

15.20-15.40

[LP] Science and Art.Synaesthesia and Hypermnesia in Contemporary Literature
Nadine Nadia Sigalov (TheUniversityofGlasgow, United Kingdom)

 

25th October 2025//Synaesthesia and Philosophy
Chairs: Francisco Acuyo Donaire (Poet, writer, publisher, Granada)

15.40-16.10

[KS]Why is synesthetic perception interesting for philosophers?Aleksandra Mroczko-Wąsowicz (University of Warsaw, Faculty of Philosophy, Poland)

 

16.10-16.25

[BP]Sensitivity and Creativity: Synaesthesia Awareness for Engineering Students in Northwestern Polytechnical University Xiaodi Sun(Northwestern Polytechinical University P.R.China)
Ninghui Xiong(ChineseSynaesthesia Alliance P.R. China)

 

16.25-16.45

[LP] Emerging Research on Synaesthesia
Jamie Ward (School of Psychology, University of Sussex, Brighton, United Kingdom)

 

16.45-17.05

[LP] Synesthetic Photisms, Hypnagogic, and Hypnopomic Visions: Lost and Found
Carol Steen (Touro University, United States)

 

17.05-17.20

[BP]Synesthetic Skies. Exploring the Aurora Borealis Through Multisensory Perception
CC Hart (artist and IASAS Secretary, USA)
Concetta Abatte (artist, USA)
Carrie C. Firman (artist and graphic designer, USA)
Jasmin Rani Sinha (synaesthesia consultant, Belgium / Luxembourg / Germany)
Simon Van Wees (artist, Netherlands)

 25th October 2025//Synaesthesia and Technology
Chairs: André Rángel, Faculty of Fine Arts, University of Porto, Portugal), Paz Tornero (Faculty of Fine Arte, University of Granada) 

17.30-18.00

 

[KS] "Metamorfosis"
Sergio Basbaum (Pontifical Catholic University of São Paulo, Brasil)

18.00-18.20

[LP]Synesthesia Gallery 2 AR: Learning about the Creativity of Cross-Modal Perception and Neuroesthetics of the Gallery Game Outdoors.

Svetlana Rudenko (Trinity College Dublin, Ireland)
Richard Roche (Maynooth University, Ireland)
Mads Haahr (Trinity College Dublin, Ireland)

18.20-18.40

[BP]Translating Desire:A Proof-of-Concept Project for a Low-Cost, Portable Microcontroller System to Explore Sexual Arousal and Synesthetic Perception
Rudolf Arnold (SEADS Collective, Germany)

 

18.40-19.00

[BP]The Smell of Gold Making a synaesthetic perfume
Raewyn Turner (Artist New Zealand)

 

19.00-20-00

[BREAK]

  25th October 2025//Live-Cinema Performance
Teatro Martínez Montañés

20.00

Retrospectiva [:a-Cinema:] 10 años de sonidos e imágenes en performance.

Presenta: Sergio Basbaum.

a-Cinema:Sergio Basbaum, Dino Vicente, Rodrigo Gontijo

 

 

Huma Artists: Sonoridadesespeculativas e indeterminadas de la ciencia 2.0
(Cristina Palmese, Jesús Segura, Julián Elvira, Raúl León, Jaime Munárriz, Yadira Fernanda Boada Acosta, Alejandro Vignoni, Paz Tornero/Principal Investigator)

 

//Around synaesthesia and multisensory from Arab countries

 

[Po]The integration of the senses (Synesthesia) in ophthalmology through the (Al-Kamil fi al-Sina'a al-Tibbiya)
Ali bin Al-Abbas Hessa Aljabr(King Saud University Saudi Arabia)

 

 

[Po]The integration of the senses and their role in sensory interconnectedness in the design of products for people with disabilities
Rehab Mahmoud Elhebary (Faculty of Applied Arts, Helwan University, Egypt)

 

[Po]Artificial Intelligence in Predicting Printed Textile Trends and Designing Future Fashion.

Rasha Ragab Ibrahim Hussein Badawy(Faculty of Applied Arts, Helwan University, Egypt)

 

 

[Po] Integrating AI with smart materials in interior design: Towards residential environments that interact with the user in real time to achieve human comfort. "
Mahmoud Mohamed Elshahat Abdel Metwaly(Faculty of Applied Arts, Helwan University, Egypt)

 

 

[Po]Symbolic Trends in Contemporary Visual Design:
An Analytical Study of the Use of Symbols in Print Media and Digital Platforms within the EgyptianContext
Doaa Elmantawy (Faculty of Applied Arts, Damietta University,
Faculty of Arts and Design, King Salman International University
Sharm El Sheikh, Egypt)
Mysara Almoteey (Faculty of Applied Arts, Egyptian Russian University
Cairo, Egypt)

 

 

[Po]Production of Green and Yellow Ceramic Composites from Chromium-Doped Glass Cullet: A Study on the Effect of Colors on Human’s Psychology
Marwa Sadek1, Esmat M.A. Hamzawy2 and Zeinab A. Abd El-Shakour3
1Faculty of Applied Art, Badr University, Cairo, Egypt, 2Glass Research Department, National Research Centre, 12622, Dokki, Cairo, Egypt
3Geological Sciences Department, National Research Centre, 12622, Dokki, Cairo, Egypt

23-25th October 2025// Exhibitions

The videos are shown at Faculty of Fine Arts “Alonso Cano University of Granada, and Palacio Abacial and Convento de Capuchinos, Alcalá la Real (Jaén, Spain)

Ver Videos seleccionados para publicación // Video selection for publication

 

International Art and Synesthesia Exhibition Antological+ Project Swift
Palacio Abacial, 23 October -9 November 2025. Carrera de las Mercedes, 31 (Alcalá la Real, Jaén)

ExhibitionArtSynproject Swift

Elenco artistas participantes en las exposiciones Internacionales Synaesthesia y Arte / / Artists participating in the International exhibitions Synaesthesia and Art 2015-22

1. [For the entire duration of the conference, 23-25 October 2025, posters, videos and works will be exhibited]

2. [Todos los participantes del Congreso, registrados, podrán visitar el complejo monumental Castillo de la Mota gratuitamente]

Para impresión de posters pueden contactar con Pph (José Hidalgo), email: pphestudiofotografico@gmail.com

CUESTIONES GENERALES / GENERAL REMARKS

Submission Guidelines

All papers must be original and not simultaneously submitted to another journal or conference. Contributions are welcome from all disciplinary fields, including: Neuroscience and Cognition, Psychology and Psychiatry, Perception, Arts, Design, Music, Literature, Linguistics, Education, Digital Technologies./

Todos los trabajos de investigación y propuestas deben ser originales y no estar simultáneamente propuestos en otras revistas o congresos.Con un enfoque interdisciplinar el Congreso está especialmente dirigido a artistas, lingüistas, historiadores del arte, músicos, neurólogos, psicólogos, educadores e investigadores en discapacidades sensoriales, informáticos, comunicadores, diseñadores,… estudiantes y sinestésicos en cualquiera de sus categorías.

--------------------

Características  / Características de cada panel 

  • The languages of the conference are English and Spanish, with simultaneous interpretation.
Los idiomas del congreso son el español y el inglés, contando con traducción simultánea.
  • 5 min introduction to each panel by the moderator
  • Cada panel será presentado por el moderador (5 min)
  • 5 min break between presentations for next lecturer and technical rework
  • Se contará con 5 min entre las presentaciones para el cambio de ponente o cuestiones técnicas.

Tipos de presentaciones  Tipos de presentaciones

  • Conferencia inaugural // Orador invitado
  • Conferenciante Principal // Orador Principal (30min.)
  • Comunicaciones largas // presentaciones largas (20 min)
  • Comunicaciones cortas // presentaciones cortas (15 min.)
  • Posters (5/10 min.)

Lugar de celebración – Venue

Convento Capuchinos- Alcalá la Real, Jaén

https://www.andalucia.org/listing/convento-de-capuchinos/16673102/

Palacio Abacial, Exposición de Arte antológica
https://www.andalucia.org/listing/convento-de-capuchinos/16673102/

Teatro Martínez Montañés

https://www.juntadeandalucia.es/cultura/agendaculturaldeandalucia/evento/cine-teatro-martinez-montanes-de-alcala-la-real

Comité Organizador/Organization Committee:

•    Directora: Mª José de Córdoba.( F.I.A.C & Dpto. de Dibujo UGR)

•    Codirectora: Dina Riccò. (Politecnico di Milano, Italia y FIAC).

•    Coordinadora FIAC: Julia López de la Torre (FIAC.)

•    Coordinadores Internacionales: Sean A Day, (IASAS y FIAC); Anton Sidorof Dorso (Delegación FIAC Rusia); Ninghui Xiong ( Delegación FIAC ,China); Timothy B Layden (Delegación FIAC, Inglaterra);  Gaby Cardoso (Argentina).

•    Directoras MuVi7: Dina Riccò,  (Univ. Politécnica de Milán& FIAC) y Mª José de Córdoba, UGR& FIAC, colaboradores: Jesús Pertíñez López, María del Carmen Hidalgo Martínez- Máster de Dibujo, BBAA, UGR. Coordinadores locales (próxima información)

•    Comité Científico: Sean A Day, Joerg Jewanski, Anton Sidoroff Dorso, Danko Nikolic, Dina Riccò, Mª José de Córdoba, Helena Melero, Oscar Iborra

   Colaboradores y coordinadores: Representantes de la Universidad Complutense de Madrid: Helena Melero; (Decanato Bellas Artes, UGR); Gloria Lapeña, Jesús Pertíñez López (Máster Dibujo,UGR); Francisco Toro Ceballos, técnico de cultura, Alcalá la Real; Federico Barquero Mesa, Delegación FIAC, Alcalá la Real; Antonio Horno,Manuela García Lirio y Ana Tirado, UJA; Juan García Villar, Dpto, Pintura, UGR. Emilio Gómez UGR, Dpto de Psicología Experimental, UGR; ; Ninghui Xiong (Painting Music Synesthesia in Art Studio coodinador con Hangzhou Normal University). Svetlana Rudenko and Jame Ward, UK Synaethesia; Markus Zedler, Hannover Medical School, Clinic for Psychiatry, Social Psychiatry and Psychotherapy ;head of the Hannover Synaesthesia Workgroup, founder of the German Synaesthesia Association (DSG). Mohamed Ahmed Radi Abouarab (Universidad Kafrelsheikh, Egipto, delegado y coordinador Internacional en Egipto, Oriente Medio Africa y Países Arabes); Oscar Iborra, Dpto.Psicología Social, UGR. Reynal do Fernández Manzano, Centro de documentación musical, Junta de Andalucía.

•    Traducción simultáneaJulia López de la Torre & Timothy B Layden  (expertos traductores/conocedores del tema)

Contact: All questions about submissions should be emailed to

 info@artecitta.es

dina.ricco@polimi.it.

Sponsors 

Concejalía de Cultura, Ayto. Alcalá la Real, Jaén; UGR ( Vicerrectorado de Investigación y transferencia de conocimiento, plan propio; Decanado Bellas Artes; Dpto.Dibujo), Politecnico di Milano, German Synaesthesia Association (DSG),Hangzhou Normal University, Chinese Synaesthesia Alliance; UK synaesthesia. Universidad Complutense de Madrid; IASAS. Centro de documentación musical, Junta de Andalucía. The Arabic Association of civilitation and islamic Arts, UJA, IASAS; Universidad Kafrelsheik, Asociación artistas Arabes, Egipto.

About Us | Site Map | Privacy Policy | Contact Us | ©2014 FIAC

UJA